Teknik-/verksamhetsutveckling, elektrifiering, ledarskap och hållbara lösningar inom transport stod i fokus, men sammanfattningsvis konstaterades att människan har en plats i branschen en ganska lång tid framöver. För tredje året i rad möttes ett hundratal gäster på Game Changing Center i Lidköping för att nätverka och lyssna till spännande talare för att få nya insikter. Dessutom välkomnande Game Changing Alliance ytterligare en medlem under högtidliga former.
Nobel-dagen till trots – Game Changing Alliance:s årliga Summit samlade återigen ett stort antal personer från transport- och logistikbranschen. I det som en gång var Rörstrands gjuteri, bjöds det på utställare, mingel och ett härligt ljus- och blomsterarrangemang i den stora fabrikslokalen.
2025 – fortsatt ett trögt år med förbättringspotential
Liksom förra GCA Summit sammanfattade Hilda Hultén, Dagens logistik året genom att visa upp deras mest klickade artiklar samt statistik över hur många kvm nya logistikbyggen som färdigställts och 2025 års nivå är den lägsta sen 2014 med ca 350 000 kvm. Sammanfattningsvis kunde man utläsa att branschen går på viss sparlåga om man jämför med guldåren 2021-2023. Dock finns det regionala skillnader och Hultén tog bl a Apoteas nybyggda lager i Varberg som ett gott exempel.
Hon uppmärksammade även GPs granskning av olika Last Mile-bolag som gärna stoltserar med 100 % fossilfritt men bortser helt från schyssta arbetsvillkor och att ny forskning att arbetsplatser med algoritmisk arbetsledning med fler digitala styrningsinstrument riskerar fler arbetsolyckor p g a minskat engagemang hos arbetstagaren.
Hilda Hultén
Närkefrakt – ny medlem hos Game Changing Alliance
Innan Fredrik Öjdemark, VD på Närkefrakt höll sin dragning om varför de som lastbilscentral valt att starta ett eget IT-utvecklingsbolag, välkomnades de som ny medlem på scenen av Per Olof Arnäs, Generalsekretare. Med överräckandet av en svart namnbricka (övriga gäster hade en vit) och GCA-pin till kavajslaget uppenbarade sig Närkefrakts logotype på sliden tillsammans med övriga medlemmars. ”Vi har valt att gå med i GCA då vi upplever att omställningen går för långsamt. Tillsammans med övriga medlemmar kommer vi att kunna speeda på processen vilket inte bara gynnar Närkefrakts kunder utan branschen som sådan”.
Fredrik Öjdemark dubbas till officell medlem av Per Olof Arnäs
Motus Logistikutveckling AB
Öjdemark gick sedan vidare med en presentation om hur de en gång började med att utveckla digitala hjälpmedel för bl a chaufförer och transportledarna och tryckte på hur viktigt det varit att ha med dem i utvecklingsfasen och hela tiden ta in feedback för att det ska bli så bra som möjligt. 2020 startade de ett eget IT-utvecklingsbolag, Motus Logistikutveckling AB, som utvecklar ett eget TMS tillsammans med Alwex. ”Vi i styrelsen frågade oss om detta verkligen ingår i Närkefrakts uppdrag och svaret blev JA. Vi arbetar långsiktigt och då måste vi framtidssäkra vår verksamhet. och ingen extern TMS-leverantör kunde möta våra behov och önskemål – därför tog vi beslutet att göra det själva”. Under 2027 planerar man att börja sälja TMS:et till externa kunder.
Människa, automation och AI – ett måste för transportsektorn
Anders Lööf, vd på LBC Frakt är numer en van talare då han vid ett flertal tillfällen och i olika forum blivit ansiktet utåt för automatisering med hjälp av AI inom transportbranschen. Med egenutvecklad ”ChatGPT” som löser mycket av det rutinmässiga i transportledarnas arbete, började man med att anställa en IT-specialist som sedermera ledde till att transportledarna själva (med hjälp av ChatGPT) började programmera för att effektivisera sitt arbete. ”Till en början var folk skeptiska och lite protektionistiska att dela med sig av arbetsuppgifter men nu är det helt tvärtom. Transportledarnas roll är minst lika viktig som förut men man behöver lyfta den tekniska kompetensen och ta hjälp av AI där det gör nytta”.
Anders Lööf
BEV_r – gör det omöjliga, möjligt
”Om du som transportör har 2 depåer, 200 stopp fördelat på 20 lastbilar och 12 laddare sitter du med ett problem som har 1 upphöjt till 560 olika lösningar. 1970 skulle det ta dåtidens dator 5 000 timmar att ge dig den bästa lösningen. Med hjälp av AI-kraft tar detta idag 5 min.”. Det menade Tony Edmundsson på BEV_r vars programvara ruttoptimerar mer effektivt än människan någonsin kommer att kunna göra och vilket bevisar att om vi ska klara att går över till el-flotta krävs en helt annan beräkningskraft än vad många har idag.
Tony Edmundsson
När allt ändras – vad gör man då?
När Linda Gårdlöv klev in som VD på ComActiva Language Partner drevs den på ett mer eller mindre traditionellt sätt där ett nätverk av översättare med Annica Heuermann i spetsen, satt och lyssnade/läste en text och översatte den helt manuellt. Kort därefter lanserades ChatGPT som var något helt annat än Google Translate och deras erbjudande blev ”gammalt” och irrelevant. Vad gör man…? Genom att utgå från kundvärde och vad de faktiskt är villiga att betala för tog Linda med team själva hjälp av de AI-verktyg som stöttade upp just deras verksamhet i att skapa ett nytt erbjudande där mänskligt kunnande och expertis adderar mervärdet. ”Vi har kommit en bra bit på vägen men det är en fortsatt lärokurva där det gäller att vara lyhörd och våga testa nytt – tillsammans med kunderna”. Inte helt olikt transportbranschen.
Från vä.: Annica Heuermann & Linda Gårdlöv
Tro inte på allt du hör!
När stora omställningar sker är det mänskligt att vara lite tvekande inför det okända. Anders Grauers, Chalmers Universitet hjälpte oss att tänka faktamässigt kring hur man får sina el-fordon att bli en lönsam affär. Det är inte el-lastbilsinvesteringen i sig som är flaskhalsen utan hur du lägger upp laddningsstrategin och nyttjandegraden. Grauers tog busstransporterna som exempel – när andra tvekade sprang vissa före och har nu en mycket lönsam affär.
”China Speed, China Cost, China Tech”
Med över 40 år hos Scania kan man lugnt säga att Sigvard Orre, Vice President Head of Special Projects har sett det mesta inom branschen. ”Förr var det Kina som kopierade Europa, nu är det Europa som hamnat på efterkälken då Kina slår oss på fingrarna när det gäller go-to-market-hastighet, låga kostnader och avancerad teknik”. För att möta upp både export- och importkonkurrensen har Scania startat en egen fabrik i Shanghai och ett nytt varumärke ; Next ERA som är helt anpassat till den kinesiska marknaden. ”En simplare variant av Scania”, säger Orre.
Sigvard Orre
Next ERA
Genom samarbete kommer miljöeffektivitet på köpet
Tack vare uppköpet av Avondale kan Gudrun Bragadottir numer titulera sig som Inquire-anställd och fokuset på samkörda transporter har vässats ytterligare ett snäpp. Med digitala hjälpmedel kan man enklare effektivisera sina rutter om man t ex delar rutter och laster med sina konkurrenter. Hon påpekade även vikten av att tänka på s k returlast som alltsom oftast prioriteras ner i vardagen och tog blomsterhyllor som exempel, där faktiskt hyllorna är mer värda än själva lasten d v s blommorna.
Gudrun Bragadottir
Ett stort problem har den enklaste lösningen
Sist men inte minst talade TruckTrust medgrundare och numer nya VD, Björn Paulsson. Det skriande behovet av lastbilsparkeringar (och lastbilschaufförer) skulle lätt kunna lösas om aktörer inom transportbranschen skulle avvara 1-2 platser. ”Om vi som jobbar på kontor hade haft liknande arbetsmiljö som lastbilschaufförerna utsätts för skulle det anses som brott mot arbetsmiljölagen. Det är anmärkningsvärt att vi inte kommit längre i den frågan när den har en så enkel lösning utan att investera en krona i ny infrastruktur”. Kunde inte sagt det bättre själv (reds. anmärkning). Nu hoppas vi att åhörarna tog till sig budskapet.
På återseende!
Med det sagt stängde vi Game Changing Summit 2025 och öppnade upp för 2026. Som vanligt bjuder vi in till fyra Tech Talks i Stockholm, Almedalen och Summit 2026. Håll utkik på TruckTrusts och Game Changing Alliance:s LinkedIn så du ej missar något. Tack för i år!
Per Olof Arnäs, Linda Larsson
Text: Linda Larsson
Foto: Strandroths fotografi AB och Per Olof Arnäs