LBC Frakt har länge stått i framkant när det gäller hållbarhet och omställning inom transportbranschen. Med en historia av innovativa beslut och framåtlutad inställning till tekniska hjälpmedel, har företaget vuxit och utvecklats. ”Branschen har gått från att vara problembarnen till lösningen,” som snart avgående VD Lars Reinholdsson uttrycker det. En insikt som speglar företagets omfattande omställningsarbete de senaste 15 åren.
Resan började med etanolteknologi, och fortsatte genom att införa hybridlösningar 2018, biogasdrivna lastbilar 2019 och slutligen elektriska fordon 2021. Detta visar på LBC:s ständiga strävan att ligga i framkant av utvecklingen, något som inte bara uppskattas av kunderna utan också drivit på deras egna interna omställningsarbete. I nära samarbete med OEM-partners som Volvo och Scania har LBC bidragit till att driva fossilfria bränslen framåt och säkerställt att nödvändig infrastruktur, som laddstationer, finns på plats.
Teknik och kompetens i fokus
Kompetensutveckling har varit en avgörande del i att omfamna denna omställning. Med hjälp av IT-experten William och ständig utveckling av medarbetarna har de anpassat sig till den snabbt växande elektrifieringen. ”Organisationen tyckte att det var halvjobbigt från början,” berättar Lars, men tillägger att alla nu ser positivt på omställningen som något oundvikligt och avgörande för framtiden.
LBC:s kommande projekt, ett truckstopp med kök, dusch, toaletter och vilorum, laddinfrastruktur och vätgas-stationer för upp till 70 lastbilar, markerar nästa steg i denna hållbara resa. Den första spaden är redan satt i jorden och öppningen planeras till maj nästa år. Detta kommer att vara ett viktigt nav för chaufförernas arbetsmiljö som måste linjeras med framtidens transporter, med fokus på säker och effektiv laddning.
Ägarförtroende och ledarskapets vikt
Genom att vara hållbarhetscertifierade i enlighet med ”Fair Transport” har LBC tagit ett tydligt ställningstagande för socialt ansvar, samtidigt som de fortsätter att utmana och driva den politiska debatten kring omställningen på både regional och nationell nivå.
Företaget har också gjort aktiva val för att säkerställa rättvisa arbetsvillkor genom att endast samarbeta med kunder och leverantörer som följer kollektivavtal, och har avstått från att använda utländska underleverantörer som inte möter deras höga standarder. ”Kunder som Stora Enso genomför audits för att säkerställa att sociala och miljömässiga krav uppfylls, och vi har medvetet valt bort samarbeten som inte lever upp till dessa krav,” säger Lars.
Samarbeten och framtida utmaningar
En av de största utmaningarna framöver är den politiska dimensionen av omställningen. Näringslivet är i stort sett positivt, men det krävs fortsatt politiskt stöd på alla nivåer för att säkerställa en framgångsrik övergång. LBC har varit aktiva i Sveriges Åkeriföretags (SÅ) hållbarhetsgrupp och bidrar därmed till att driva på debatten i allt från kommunal till EU-nivå.
Samarbete i branschen är också avgörande för att nå framgång. TruckTrust som säkerställer chaufförers trygghet genom att tillhandahålla platser med bra faciliteter och främja delningsekonomi, skapar både ekonomisk vinning och social hållbarhet, menar Lars. ”Vi måste samarbeta och vara lösningen,” betonar Lars. För LBC är omställningen inte bara en nödvändighet för företagets framtid, utan för hela planeten – och för våra barnbarn.
Kort om Lars Reinholdsson:
- Familj: fru, två barn och barnbarn
- VD LBC Frakt sen 2009
- 62 år
- Ledamot i SÅ:s hållbarhetsgrupp
- Tidigare, Inrikeschef DB Schenker
Bra jobbat!
Ni är ett föredöme.
En liten rättelse bara att är att LBC Frakt är hållbarbetscertifierade i enlighet med Fair Transport. Det är ingen princip.
Fair Transport är transportnäringens hållbarhetscertifiering av godstransporter på väg.
Tack, Pelle för rättelsen! Vi ändrar detta. //TruckTrust-gänget