”För att starta din parkering, tryck 1….” Redan innan smartphone var EasyPark först ut på marknaden med parkeringslösningar via mobiltelefonen. Idag finns deras app i över 20 länder och de är pionjärer inom sitt område. Resan dit bottnar sig i att se möjligheten med ny teknik, kombinerat med behovet av parkeringar och på så vis hjälpa hela städer och människorna som verkar i den. Då TruckTrust är på en liknande resa tog vi möjligheten att prata med någon med erfarenhet.
Begynnelsen
”Till att börja med vände vi oss till företagskunder som skulle använda vårt system. Vi skapade (och skapar) värde genom att verka som en administrativ tjänst genom att företagen fick alla parkeringsavgifter samlade på en månadsfaktura”, säger Johan Birgersson, och fd Koncernchef under 14 år på EasyPark. ”Vi riktade oss egentligen inte till privatmarknaden de första 11 åren men det ändrades i och med smartphones intåg, då vi kunde skapa en mer användarvänlig tjänst.”

”Win-win-win”
”Sen vad gäller markägare så riktade vi oss mot kommunerna d v s städerna med tillhörande kranskommuner så att uppfattningen var att tjänsten funkar överallt. Eller så var det tomtägare som hade platser på en öppen tomtyta eller bakom bom alternativt ett garage och då så ser vi ju att vi kan dels hjälpa städerna att bli av med bilar på gatan samt att vi hjälper garaget att fylla upp sina parkeringsplatser och dels att vi hjälper bilisterna att snabbare hitta en parkeringsplats – det är en win-win-win”, fortsätter Birgersson.
”Men det som var utmaningen var ju att övertyga dem från första början. Städerna visste inte vad vi kom med och de såg det som ett ytterligare betalsätt utöver mynt och sedermera kort men det tog ju liksom lång tid i början. Jag tror att vi skrev ett avtal 2023 med en kommun som vi träffade första gången för 22 år sedan. Det är ett extremt fall. Men – när man kommer med något nytt är många försiktiga – ingen vågar riktigt ta första steget. Men, det underlättar om någon grannstad tar första steget exempelvis ”om Linköping har sagt ja så vågar vi i Norrköping”. Det var så vi vann mark, vi prioriterade de som var mest öppna för nya möjligheter och innovation så kom de andra efter”.
Så ökade användandet
”Förutom att det gjorde en enorm stor skillnad att vi efter mycket ”tjat” fick sätta upp våra skyltar i A4-format istället för visitkortsstorlek så är det en sak som utmärker sig; vi har gjort flera undersökningar och någonting som sticker ut väldigt mycket är att när man som användare känner sig smart – då tipsar man andra. ”Har du inte provat den här appen, den är supersmart”. Så jag skulle säga att det var det som puffade på att folk prova”, menar Birgersson”.
Bästa råden om man vill förändra en bransch
”Det gäller ju att försöka hitta de som folk lyssnar på i branschen och som är framåtlutad och jobba tajt med dem så man har ett referenscase och förhoppningsvis får det här åkeriet eller markägaren andra till att bli positiva som de kringliggande kan ringa och ställa frågor tillr”.
”Om jag skulle gjort någonting annorlunda? Hmm…Jag anser att jag och mitt team har tagit det bästa möjliga beslut i varje enskilt läge med den information vi har haft. Sen kan man ju alltid tycka att man kanske skulle gjort annorlunda när man vet mer. Men vi skulle drivit ännu hårdare på att få bättre exponering mycket tidigare men vi hade kollegor som sa att ”det kommer aldrig att gå” att få större skyltar men det gick”, ler Birgersson segervisst.
Slutligen
”Idag finns vi i över 20 länder med ca 75 miljoner användare av vår app och vi har utökat vårt erbjudande med bland annat elbilsladdning, automatisk parkering bakom bom samt integrerade lösningar direkt i bilen. Vi kan erbjuda en stad värdefulla insikter om deras parkerings-ekosystem genom att visualisera data i en applikation för analyser som leder till bättre beslutsfattande om parkeringssituation och därmed trafikflödet i respektive stad. Vi fortsätter att bara försöka göra det bättre och bättre för både användarna och städerna samt parkeringsoperatörerna tack vare dagens öppna marknad och därmed konkurrens så driver vi innovation vilket blir till fördel för både staden och bilisten.

Fakta:
Johan Birgersson, fd koncernchef för EasyPark Group
Nuvarande; Senior Advisor, EasyPark Group och för Verdane samt mentor för VD’ar
Ålder: 58 år
Bor i: Italien
EasyPark Group grundades i Stockholm 2001. Läs mer om EasyPark och EasyPark Group här.